אמבה קטלנית – נגלריה פאולרי Naegleria fowleri (Duplicate)

אמבה קטלנית – נגלריה פאולרי Naegleria fowleri 

נגלריה פאולרי היא אמבה חד-תאית הידועה בתור “אמבה אוכלת המוח”, וניתן למצוא אותה במקורות מים מתוקים חמימים כמו שלוליות, אגמים, מעיינות חמים, ואפילו בריכות מים לא מטופלות. האמבה הזו היא אמנם נדירה מאוד, אך היא עלולה לגרום למחלה קטלנית ונדירה בשם דלקת אמבית ראשונית של המוח וקרומי המוח (PAM – Primary Amebic Meningoencephalitis), שמסתיימת ברוב המקרים במוות. במאמר זה נבחן את אופן התפרצות המחלה, תסמיניה, אמצעי האבחון והטיפול, וכן דרכי מניעה.

איך נגרמת המחלה?

נגלריה פאולרי נחשבת לאמבה מסוכנת במיוחד משום שהיא חודרת לגוף דרך האף. כאשר מים מזוהמים בחד תא זה חודרים לאף, האמבה נודדת דרך רירית האף אל המוח, שם היא גורמת לתהליך דלקתי קטלני. חשוב להדגיש כי הדבקה אינה מתרחשת משתיית מים נגועים – אלא רק אם המים נכנסים ישירות לחלל האף.

מהם תסמיני המחלה?

המחלה מתפתחת במהירות, ותסמיניה הראשונים מופיעים לרוב בין 2 ל-5 ימים מהחשיפה. התסמינים דומים לאלה של דלקת קרום המוח וכוללים:

  • כאבי ראש חזקים
  • חום
  • בחילות והקאות
  • נוקשות בצוואר
  • בלבול
  • רגישות לאור
  • הזיות
  • פרכוסים

לאחר הופעת התסמינים, המחלה מתקדמת במהירות ועלולה להוביל למוות תוך חמישה ימים בלבד. שיעור התמותה מהמחלה הוא גבוה ביותר, ומעט מאוד מקרים נרפאו בהצלחה.

כיצד מאבחנים ומטפלים?

אבחון: אבחון המחלה נעשה באמצעות בדיקה של נוזל המוח והשדרה (CSF) באמצעות ניקור מותני. האבחון עלול להיות מאתגר במיוחד, משום שהתסמינים הראשוניים של PAM דומים לדלקת חיידקית של קרום המוח.

טיפול: הטיפול במחלה כולל שילוב של אנטיביוטיקה ותרופות אנטי-פטרייתיות שנועדו להילחם בזיהום ולנסות להקטין את הדלקת המוחית שנגרמת על ידי האמבה. עם זאת, יש לציין כי הטיפול אינו תמיד מצליח, ושיעור התמותה נותר גבוה מאוד.

מניעת הדבקה: איך נזהרים?

כדי למנוע הידבקות בנגלריה פאולרי, ישנם מספר אמצעי זהירות שיש לנקוט בהם במיוחד במקורות מים מתוקים חמימים:

  • הימנעו משחייה במקורות מים חמימים לא מטופלים: מקומות כמו אגמים, שלוליות ומעיינות חמים באזורים חמים הם מקומות בהם האמבה עלולה לשגשג.
  • היזהרו משפריצים של מים לאף: כאשר שוחים או משתעשעים במים, יש להימנע מהשפרצת מים אל תוך האף, שכן זו הדרך היחידה להדבקה באמבה.
  • שטיפת סינוסים: אם אתם מבצעים שטיפות אף באמצעות טכניקות כמו “נטי פוט”, וודאו שהמים בהם אתם משתמשים הם מים מזוקקים או מבושלים, ולא מי ברז שעלולים להכיל מזהמים.

נגלריה פאולרי ושינויי אקלים

שינויי האקלים בעולם, ובמיוחד עליית הטמפרטורות, מאפשרים לנגלריה פאולרי לשגשג במקומות שבהם היא לא הייתה קיימת בעבר. העלייה בטמפרטורות של מקורות מים מתוקים מעמידה אזורים נוספים בסיכון להדבקה. כתוצאה מכך, מספר המקרים המדווחים בעולם עולה בשנים האחרונות, במיוחד באזורים חמים בעונות הקיץ.

סיכום: האיום הבלתי נראה – הישמרו

אמנם המחלה הנגרמת על ידי נגלריה פאולרי היא נדירה ביותר, אך הסיכון הקטלני הכרוך בה דורש מודעות גבוהה וצעדי מניעה קפדניים. אנשים הנמצאים בסיכון בשל ביקור באזורים חמים או שחייה במקורות מים חמימים צריכים להיות ערניים לאמצעי ההגנה הפשוטים שיכולים להציל חיים. למרות התפרצויות נדירות, ההשלכות עלולות להיות קטלניות, ולכן יש לנהוג בזהירות ולהכיר את הסכנות.

זכרו: נגלריה פאולרי היא אמנם נדירה, אך קטלנית – והמודעות היא הכלי החשוב ביותר למניעת הדבקה.

רק בריאות…..

מימני באהבה

דבורה ברברה הרשקוביץ

אחות מומחית לסוכרת

אם קשה לך לשלוט בניהול מחלת הסוכרת מוזמנים לפנות לייעוץ לאחות סוכרת מומחית שתלווה אותך יד ביד עד השגת האיזון המיטבי  

פוסטים דומים

כתיבת תגובה